Однією з нагальних проблем будівельної галузі загалом і державного архітектурно-будівельного контролю зокрема є проблема самочинного будівництва. Протягом останніх років у районі почастішали випадки самочинного будівництва, реконструкції, переобладнання, капітального ремонту об'єктів. При цьому порушуються вимоги чинного законодавства України щодо необхідності отримання дозволу на виконання будівельних робіт до початку їх введення.
Закон України «Про планування і забудову територій» забов'язує забудовника підготувати попередньо цілий ряд документів, зокрема, отримати необхідні документи на земельну ділянку та погодити у відповідних органах проект будівництва. Усі ці вимоги, спрямовані на захист прав територіальної громади, повинні забезпечити безпеку під час проведення будівельних робіт та експлуатації вже збудованого об'єкта.
При веденні будівельних робіт самочинно, не завжди забезпечуються вимоги щодо пожежної, екологічної, санітарно-епідеміологічної безпеки. Крім того, мають місце випадки із самочинним переплануванням квартир у багатоквартирних житлових будинках, що загрожує втратою їх міцності, стійкості та експлуатаційної надійності.
Статтею 376 Цивільного кодексу України визначено умови, за яких будівництво вважається самочинним, а саме:
1) відсутність у забудовника документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою;
2) відсутність рішення виконавчого органу відповідної ради на будівництво;
3) відсутність дозволу інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на виконання будівельних робіт;
4) без затвердженого проекту у встановленому порядку;
5) з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Наявність хоча б однієї із зазначених умов є підставою для відмови у прийнятті в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, а отже, для відмови у державній реєстрації прав власності на нього.
Рішення (дозвіл) органів місцевого самоврядування або місцевої державної адміністрації на будівництво об'єкта містобудування не дає права на початок виконання будівельних робіт.
Дозвіл на виконання будівельних робіт з нового будівництва, реконструкції, переобладнання, реставрації та капітального ремонту будинків, споруд та інших об'єктів, розширення і технічного переоснащення видає інспекція державного архітектурно-будівельного контролю.
Цей дозвіл є відповідним документом, що посвідчує право забудовника (замовника) та генерального підрядника на виконання будівельних робіт, у відповідності до затвердженої проектної документації, підключення до інженерних мереж та споруд, надає право відповідним службам на видачу ордера на проведення земляних робіт.
Для одержання дозволу на виконання будівельних робіт забудовник (замовник) повинен подати до інспекції держархбудконтролю такі документи:
1) заяву;
2) рішення виконавчого органу відповідної ради або місцевої державної адміністрації про дозвіл на будівництво об'єкта;
3) документ, що посвідчує право власності забудовника (замовника) чи право користування (у тому числі на умовах оренди) земельною ділянкою, на якій буде розміщено об'єкт містобудування;
4) комплексний висновок державної інвестиційної експертизи (або окремих експертиз);
5) документи про призначення виконавців робіт (виконроба, осіб, що виконують технічний нагляд, авторський нагляд);
6) затверджену в установленому порядку проектну документацію (будівельний генеральний план та паспорт фасаду в двох примірниках, пояснювальна записка).
Індивідуальним забудовникам житлових будинків, господарських та побутових споруд дозволи на виконання будівельних робіт надаються на підставі заяви забудовника, документа, що посвідчує право власності чи право користування (у тому числі на умовах оренди) земельною ділянкою дозволу на будівництво виданого відповідним органом виконавчої влади, проектної документації погодженої відділом регіонального розвитку, будівництва та архітектури.
Здійснення будівельних робіт на об'єктах містобудування без дозволу на виконання будівельних робіт або його перереєстрації, а також здійснення не зазначених у дозволі будівельних робіт вважається самовільним будівництвом і тягне за собою адміністративну відповідальність.
Самочинне будівництво є правопорушенням, а особи винні у його здійснені притягуються до відповідальності, передбаченої Кодексом України про адміністративні правопорушення (для фізичних осіб) та Законом України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування" (для юридичних осіб).
Основним завданням інспекції ДАБК є здійснення контролю у сфері будівництва та архітектури. Інспектори ДАБК мають право, згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 1434 від 18.10.2006 року, перевіряти об'єкти будівництва, реконструкції, перебудови на будь-якій стадії будівництва, і при виявленні порушень законодавства у сфері будівництва та архітектури накладати штрафи згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення» та Законом України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування».
Повноваження інспекції ДАБК поширюються також і на сферу виробництва будівельних матеріалів, виробів і конструкцій.
При виникненні спірних питань інспекція ДАБК має право притягувати порушників у сфері містобудування та архітектури до відповідальності через суд.
Телефони для довідок: 5-27-31 (райдержадміністрація), 4-08-19 (міськвиконком).
Р.ДОРОЩУК,
заступник начальника інспекції
ДАБК у Хмельницькій області.
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий